fredag 4. juli 2008

NY

Dag 1, 02.jun.

En dag hovedsakelig bestående av flyvning og spising. Reiseruten orbitz hadde laget til oss funket til de grader, selv om ombordstigningen på flyet til New York var noe problematisk. Vi tok av 09:15 fra Sola, og etter et lite opphold på Heathrow, landet vi på JFK i fire fem tiden på ettermiddagen. Som en kan forstå var dette en meget lang dag, noe som førte til en tidlig kveld etter en middag på Papillon i New York. Det mest skremmende med hele reisen var en familie på 3, eller 4, som valgte å følge etter oss hele turen, inkludert TGI på Heathrow. Heldigvis greide en kløktig taxi sjåfør og riste dem av oss på vei inn til Manhatten. By: TT

Dag 2

Vi gjorde et forsøk på å komme oss tidlig opp for å utnytte dagen, dette forsøket ble noe mislykket da vi trengte mye søvn etter gårsdagens lange reisedag. Dagen startet med at jeg kjøpte hele minibaren, da det viste seg du ikke kunne ta ut ting i mer enn 20 sekund før den tingen automatisk blir satt på rommets regning. Håper dette kan omgjøres siden. Frokosten ble amerikansk, det vil si for min del smørbolle med ost, egg og bacon.. Håkon kjørte en noe sunnere linje med sin parmaskinke (og ørten bacen biter), mens Ørli hadde en bagel med noe ostegreier. Da frokostfettet var innlagt satte vi kursen sørover mot frihetsgudinnen. Undergrunnen funker også her glimrende, og det tok ikke lange tiden før vi sto og skuet over til denne vakre statuen. Det viste seg i midlertidig at vi ikke var de eneste som i dag hadde disse plannene, køtiden var fra 1 til 2 timer om å komme seg på båten, vi var ikke klar for dette, og bestemte oss for å drøye det til dagen etter. Isteden ble det en fottur gjennom Little Italy, China Town, samt innom ground zero en tur. I china town hadde vi lunsj på en lokal kinesisk resturant. Høydepunktet her var da servitøren først serverte meg noe kyllinggreier, som for øvrig smakte drit, hvor han så oppdaget at det ikke var jeg som hadde bestilt dette. Han tok det da fra meg, gikk en liten tur, og satte det på nabobordet, som heldigvis ikke hadde fått med seg hendelsesforløpet.

Vi tok så en tur til parken, hvor vi slappet av en halvtimes tid. Det var nå i følge Håkons gradestokk noe over 30 grader i skyggen, litt for varmt med andre ord. Etter en tur på Times Square, Sbarro og Broadway og Brooklyn Brigdge, havnet vi tilbake på hotellet. Ble en tidlig kveld etter en lang dag i New Yorks gater. Minibaren koster for øvrig 100 dollar, gitt vekk. BY: TT